SUBJUNTIVO DE PRESENTE

Co je Subjuntivo?

Představte si dva rozdílné lidi. Jednoho z nich už dobře znáte – jmenuje se Indicativo. Je praktický, jasný, chodí rovnou k věci. Když něco řekne, je to fakt: „Hoy hace sol.“ Nebo „María vive en Sevilla.“ Prostě nám říká, jak věci jsou.

Ale pak tu máme Subjuntivo. A ten? Ten je snílek, romantik, trochu filozof. Nebaví ho realita, raději přemýšlí o tom, co by mohlo být. „Espero que haga sol.“ (Doufám, že bude svítit slunce.) Nebo „Ojalá María viva en Sevilla.“ (Kéž by María žila v Seville.) Subjuntivo si s námi hraje, zve nás do světa přání, pocitů, pochybností a snů.

Proč se Subjuntivo naučit?

Protože když ho zvládnete, vaše španělština bude mít duši. Přestanete být jen popisovači reality a stanete se tvůrci příběhů, emocí a nekonečných možností. A navíc – bez subjuntiva to ve španělštině prostě nejde. Používá se neustále! Od každodenní konverzace až po složitější rozhovory.

VERBOS REGULARES

Indicativo ustoupí stranou a my změníme jeho koncovky. Nové koncovky jsou následující:

  • U sloves končících na -ar měníme -a na -e.
  • U sloves končících na -er a -ir měníme -e/-i na -a.

AR: A ➛ E

ER: E  ➛ A

IR: I  ➛ A

HABLAR

Yo hablo
Tú hablas
Él/ella habla
Nosotros/as hablamos
Vosotros/as habláis
Ellos/ellas hablan

Yo hable
Tú hables
Él/ella hable
Nosotros/as hablemos
Vosotros/as habléis
Ellos/ellas hablen

COMER

Yo como
Tú comes
Él/ella come
Nosotros/as comimos
Vosotros/as comís
Ellos/ellas comen

Yo coma
Tú comas
Él/ella coma
Nosotros/as comamos
Vosotros/as comáis
Ellos/ellas coman

VIVIR

Yo vivo
Tú vives
Él/ella vive
Nosotros/as vivimos
Vosotros/as vivís
Ellos/ellas viven

Yo viva
Tú vivas
Él/ella viva
Nosotros/as vivamos
Vosotros/as viváis
Ellos/ellas vivan

Ejercicio 1:

Doplň věty

Přečti si pozorně každou větu v tomto cvičení. Tvým úkolem je najít a vybrat správné sloveso ve správném tvaru.

  • Identifikujte správný tvar slovesa ve větě.
  • Přemýšlejte o kontextu: Je situace reálná a jistá, nebo vyjadřuje přání či nejistotu?
  • Poznamenejte si signální výrazy, které naznačují použití subjunktivu (např. espero que, quiero que, es posible que, dudo que, ojalá).

Ejercicio 2:

Seřaď podle způsobu

Rozděl slovesa na indicativo (reálné a jisté situace) a subjuntivo (přání, nejistota, pochybnosti nebo nereálné situace).

  • Přečtěte si všechna slovesa z tabulky.
  • Rozhodněte, zda patří do kategorie Indicativo nebo Subjuntivo.
  • Přetáhněte nebo zapište sloveso do správného pole podle jeho kategorie.

Verbos irregulares de cambio vocálico

Slovesa, která v přítomném čase indicativu mění samohlásku v kmeni (např. e → ie, o/u → ue, e → i), si tuto změnu zachovávají i v subjunktivu. Existuje však výjimka pro 1. a 2. osobu množného čísla (nosotros/as, vosotros/as), kde se změna buď neprovádí, nebo se mění na jednodušší variantu.

A jak je to s koncovkami? Platí stejná pravidla jako u pravidelných sloves:

-AR slovesa: mění a → e.
-ER a -IR slovesa: mění e/i → a.

Rozdělíme si slovesa do 4 skupin:

1. Slovesa -AR a -ER (e → ie→ e):

2. Slovesa -IR (e → ie → i)

3. Slovesa -IR (e → i → i)

4. Slovesa -IR (o/u → ue → u I o)

pensar, cerrar, empezar, calentar, negar, encender, entender, perder, querer, temblar

Slovesa s e → ie → e (AR/ER):
pensar (myslet)

Přítomný čas: Změna e → ie ve všech osobách, kromě 1. a 2. osoby množného čísla (e → e).
Subjunktiv: Stejná změna e → ie, ale s koncovkami subjunktivu (-e, -es, -e...).

Yo pienso
Tú piensas
Él/Ella piensa
Nosotros pensamos
Vosotros pensáis
Ellos/Ellas piensan

Yo piense
Tú pienses
Él/Ella piense
Nosotros pensemos
Vosotros penséis
Ellos/Ellas piensen

Slovesa s e → ie → i (IR):

sentir (cítit)

Přítomný čas: Změna e → ie ve většině osob, v 1. a 2. osobě množného čísla zůstává e → e.
Subjunktiv: Změna e → ie pokračuje, ale v 1. a 2. osobě množného čísla se mění na e → i.

Yo siento
Tú sientes
Él/Ella siente
Nosotros sentimos
Vosotros sentís
Ellos/Ellas sienten

Yo sienta
Tú sientas
Él/Ella sienta
Nosotros sintamos
Vosotros sintáis
Ellos/Ellas sientan

sentir, preferir, mentir, herir, invertir, advertir, divertir, consentir, convertir, digerir

pedir, repetir, seguir, servir, corregir, elegir, vestir, medir, competir

Slovesa s e → i → i  (-IR):
pedir (objednat, žádat)

Přítomný čas: Změna e → i ve všech osobách.
Subjunktiv: Stejná změna e → i ve všech osobách, s koncovkami subjunktivu.

Yo pido
Tú pides
Él/Ella pide
Nosotros pedimos
Vosotros pedís
Ellos/Ellas piden

Yo pida
Tú pidas
Él/Ella pida
Nosotros pidamos
Vosotros pidáis
Ellos/Ellas pidan

Slovesa s

o/u → ue → u (-IR)

dormir (spát)

o/u → ue → o (-ER, -AR)

volver (vrátit se)

Přítomný čas: Změna o/u → ue ve všech osobách kromě 1. a 2. osoby množného čísla (o/u → o/u).
Subjunktiv: Změna o/u → ue pokračuje, ale v 1. a 2. osobě množného čísla se mění na o/u → u sloves, končících na -ir, → o u sloves, končících na -ar a -er

Yo duermo
Tú duermes
Él/Ella duerme
Nosotros dormimos
Vosotros dormís
Ellos/Ellas duermen

Yo duerma
Tú duermas
Él/Ella duerma
Nosotros durmamos
Vosotros durmáis
Ellos/Ellas duerman

dormir, morir, almorzar, jugar, volar, mover, contar, encontrar, mostrar, resolver, volver

Ejercicio 3:

Doplň věty

Přečti si pozorně každou větu v tomto cvičení. Tvým úkolem je najít a vybrat správné sloveso ve správném tvaru.

  • Identifikujte správný tvar slovesa ve větě.
  • Přemýšlejte o kontextu: Je situace reálná a jistá, nebo vyjadřuje přání či nejistotu?
  • Poznamenejte si signální výrazy, které naznačují použití subjunktivu (např. espero que, quiero que, es posible que, dudo que, ojalá).

Ejercicio 4:

Seřaď podle způsobu

Rozděl slovesa podle správné kategorie podle subjuntivu.

  • Přečti si krátké věty, kde chybí vybrané sloveso.
  • Rozhodni, do jaké kategorie patří každé z uvedených sloves.
  • Přetáhni nebo si zapiš větu se slovesem do správné kategorie.

Ejercicio 5:

Doplň správný tvar slovesa

  • Přečti si každou větu.
  • Doplň chybějící sloveso v závorce ve správném tvaru subjunktivu.
  • Dávej pozor na správnou změnu samohlásky v kmeni a na koncovky odpovídající subjunktivu.

Verbos irregulares

Slovesa, která jsou specifická tím, že jejich nepravidelnost v první osobě jednotného čísla přítomného času se přenáší do všech osob v subjunktivu.

decir, hacer, caer, conocer, conducir, oír, parecer, traer, traducir, poner, salir, venir, construir

Slovesa zachovávají kmen z první osoby jednotného čísla přítomného času (yo).

Například:

Yo digo (já říkám) → Subjunktiv: diga, digas, diga...
Yo conozco (já znám) → Subjunktiv: conozca, conozcas, conozca...

 

Koncovky se mění podle běžných pravidel subjunktivu:

-AR slovesa: mění a → e.
-ER a -IR slovesa: mění e/i → a.

např.:

 

HACER

Yo hago
Tú haces
Él/Ella/Usted hace
Nosotros/as hacemos
Vosotros/as hacéis
Ellos/Ellas/Ustedes hacen

Yo haga
hagas
Él/Ella/Usted haga
Nosotros/as hagamos
Vosotros/as hagáis
Ellos/Ellas/Ustedes hagan

TRADUCIR

Yo traduzco
Tú traduces
Él/Ella traduce
Nosotros traducimos
Vosotros traducís
Ellos/Ellas traducen

Yo traduzca
traduzcas
Él/Ella traduzca
Nosotros traduzcamos
Vosotros traduzcáis
Ellos/Ellas traduzcan

1. Slovesa s koncovkou -GO

v první osobě (yo)

(Přidávají "-g" v přítomném čase a zachovávají jej v celém subjunktivu.)

  • Hacer (dělat) → haga
  • Decir (říct) → diga
  • Tener (mít) → tenga
  • Poner (položit, dát) → ponga
  • Salir (vyjít, odejít) → salga
  • Venir (přijít) → venga
  • Oír (slyšet) → oiga
  • Traer (přinést) → traiga
  • Caer (padat) → caiga
  • Valer (mít hodnotu, stát za to) → valga

2. Slovesa s -ZC

v první osobě (yo)

(V přítomném čase 1. osoby jednotného čísla končí na "-zco" a tuto změnu si nesou do celého subjunktivu.)

  • Conocer (znát) → conozca
  • Obedecer (poslouchat, být poslušný) → obedezca
  • Ofrecer (nabídnout) → ofrezca
  • Parecer (zdát se) → parezca
  • Producir (produkovat) → produzca
  • Reducir (snížit, omezit) → reduzca
  • Traducir (překládat) → traduzca
  • Conducir (řídit) → conduzca
  • Introducir (uvést, zavést) → introduzca
  • Desconocer (neznat) → desconozca

3. Slovesa s -J

v první osobě (yo)

(V subjunktivu se objevuje "-j" ve všech osobách.)

  • Escoger (vybrat) → escoja
  • Coger (vzít, chytit – Španělsko) → coja
  • Exigir (požadovat, vyžadovat) → exija
  • Dirigir (řídit, vést) → dirija
  • Proteger (chránit) → proteja
  • Recoger (sbírat, vyzvednout) → recoja
  • Corregir (opravit) → corrija
  • Elegir (zvolit, vybrat) → elija

4. Slovesa s -Y

v celém subjunktivu

(Přidávají "y" ve všech osobách subjunktivu.) 

  • Construir (stavět) → construya
  • Incluir (zahrnout) → incluya
  • Distribuir (distribuovat, rozdělovat) → distribuya
  • Destruir (zničit) → destruya
  • Contribuir (přispět) → contribuya
  • Sustituir (nahradit, zastoupit) → sustituya

Shrnutí:

Slovesa s "-go" v první osobě (yo) → zachovávají "-g" v celém subjunktivu (tener → tenga).
Slovesa s "-zco" v první osobě (yo) → zachovávají "-zc" v celém subjunktivu (conocer → conozca).
Slovesa s "-j" v subjunktivu → zachovávají "-j" ve všech osobách (dirigir → dirija).
Slovesa s "-y" v subjunktivu → přidávají "-y" ve všech osobách (construir → construya).

Ejercicio 6:

Doplň správný tvar slovesa

  • Přečti si každou větu.
  • Doplň chybějící sloveso v závorce ve správném tvaru subjunktivu.

Ejercicio 7:

Doplň věty

Přečti si pozorně každou větu v tomto cvičení. Tvým úkolem je vybrat správné sloveso ve správném tvaru. Indikativ nebo subjuntiv? 

Věřím, že už zvládneš identifikovat, zda je situace reálná nebo vyjadřuje jistotu či přání. (Pokud ne, nevěš hlavu, už brzy si všechny postupně probereme)